fibromyalgie

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een relatief veelvoorkomend niet-gewrichtsgebonden syndroom, dat gekarakteriseerd wordt door spierpijn
en drukpijnlijke punten verspreid over het hele lichaam.
De spierpijn wordt doorgaans heviger na inactiviteit of blootstelling aan kou.
Vaak wordt fibromyalgie vergeleken of in verband gebracht met CVS/ME.
CVS is een afkorting van het chronische vermoeidheidssyndroom.
ME staat voor myalgische encefalomyelitis. Myalgische betekent pijnlijke spieren; encefalomyelitis wil zeggen verspreide ontsteking van hersenen en ruggenmerg.
Hoewel de ontstekingen niet direct aantoonbaar zijn, is er wel sprake van een chronische pijn.
Het is geen psychische ziekte, wel is er een verband te constateren tussen CVS/ME en emotionele en fysieke klachten.

De naam fibromyalgie komt van fibro – bindweefsel, myo – spier, en algie – pijn. Het betekent dus bindweefselspierpijn.

De spieren zijn veel te gespannen en dit veroorzaakt spierpijn en pijn aan de aanhechtingsplaatsen van de spieren en pezen.
Over fibromyalgie bestaan veel misverstanden: het wordt ook weleens weke-delen-reuma genoemd.
En het wordt dus ook vergeleken met CVS/ME, wat dus ook niet klopt! Er is echter geen eenduidige oorzaak en evenmin een medicijn tegen fibromyalgie. Men krijgt meestal pijnstillers voorgeschreven, maar deze halen hooguit de scherpe kantjes van de pijn af.

Kenmerken van fibromyalgie:

Fibromyalgie heeft een heel scala aan kenmerkende klachten. Hieronder volgt een opsomming die niet volledig is:

- Pijn in de omgeving van de gewrichten en de aanhechtingen van spieren en pezen.
- Last van stijfheid, vooral ’s ochtends en na lange periodes van staan, zitten of liggen in dezelfde houding.
- Neerslachtigheid en vermoeidheid overdag door slecht slapen.
- Hoofdpijn die lijkt op migraine, allergische reacties, diarree, pijnlijke menstruatie, gezwollen handen, voeten en gezicht.
- Onregelmatige hartkloppingen, verminderd libido.
- Eczeem en huiduitslag, verhoogde zweetafscheiding, droge huid.
- Traag metabolisme.
- Hyperventilatie.